neděle 31. srpna 2008

Máj

Otázka na začátek - jak si vybíráte filmy, na které jdete do kina? Znám několikero lidí, kteří chodí pouze podle kladných recenzí a přiznávám, že nechápu. Skoro jako kdyby si nechtěli vytvořit vlastní názor... Ale každý to prostě vnímáme jinak.
Stejně jako Erbenovu Kytici zná snad každý, tak i báseň Máj od K. H. Máchy patří k základním znalostem české literatury. F. A. Brabec (kameraman a režisér) osm let po úspěšném zpracování Kytice přijal i výzvu Máje. Příběh Viléma a Jarmily si musel sice trochu poupravit, aby vlastně bylo co točit, ale přitom zůstalo zachováno Máchovo dílo. Většina recezcí film hodnotila špatně, ale mě to neodradilo, naopak jsem věřila oblíbenému F. A. Brabcovi a vyrazila! A? Mě nezklamal! Máj se mi moc líbil! Ponurý, tak jak jsem si ho představovala, nádherná příroda, detaily, úžasná hudba, ohromující barvy... Jan Tříska v roli kata - vypravěče neměl jedinou chybu! A zaujalo mě, jak si vinu za smrt Viléma do jisté míry připisoval sám kat. Špatně se to popisuje :)
A tak se ne vždy řiďme tím, co píše kritik, ale udělejme si vlastní názor! A to nejenom na filmy...
Kat: "Všechno bych vsadil na lásku!"

Žádné komentáře: