pondělí 8. března 2010

Bídníci

Zhruba před rokem jsem psala o různých zpracováních Hraběte Monte Christa a slibovala, že třeba jednou přijde i na Bídníky - má druhá vášeň. Tak ten čas přišel :) Jako posledně vezmu tři zpracování. (Tedy předpokládám, že víte o co v příběhu jde.)

Jedním z posledních zfilmování je verze s úžasnou ústřední dvojicí. Liam Neeson v roli Jeana Valjeana a Geoffrey Rush jako Javert. Film má plus za to, že z Valjeana neudělal vzdělance - postupně se učí číst a psát. Zní to blbě, ale fakt to oceňuju, že má písaře apod. A jako starosta Madlaine (nebo jak se to píše), tak opravdu bydlí ve velice skromném domečku - prostě se drží skromnosti. Co se týče závěru, tak vnímám jeho klady i zápory. Film končí sebevraždou Javerta. Výhoda? Neobrečím konec - končí to nadějí! Nevýhoda? Nedrží se předlohy a tím připraví příběh o kus (podle mě podstatného) děje. Jo a ještě jednu perlu toto zpracování má - věže katedrály Notre Dame za Pražským hradem :)

Posledním zpracováním známých Bídníků je čtyřdílný "seriál". Snad ještě lepší obsazení než v tom předposledním - Gérard Depardieu jako Valjean a John Malkovich jako Javert! Už jenom toto člověka láká (nebo ne?). Jediné, co mohu vytknout je fakt, že se nezabývá vzděláním Jeana Valjeana. Ale to je jen taková maličkost, která se mi líbí na filmu s Liamem Neesonem, takže budiž jim odpuštěno. Jinak se mi líbí všechno! Čtyři díly filmařům poskytly totiž dostatek prostoru na všechno. Žádné potlačování příběhu s Thénardierem, dokonalé propracování charakteru Valjeana i Javerta, neustálá přítomnost stříbrných svícnů a hlavně konec podle předlohy! Přiznávám - já ho prostě obrečím! Úžasné zpracování!

Přemýšlíte, co bude to třetí, když jsem filmová zpracování z posledních let už vyčerpala? Netradičně muzikál - zvláštní, že zrovna takovýto příběh se dočkal divadelního zpracování. Měla jsem tu čest vidět ho dvakrát u nás v Městském divadle. Do teď nechápu, jak se jim podařilo do jednoho představení celý děj vecpat! Upřímně - v podstatě mě nenapadá nic, co bych tomuto muzikálu mohla vytknout! Ta hudba a texty jsou dokonalé! A aji jsem si poskládala ideální obsazení: Jan Ježek (Jean Valjean), Igor Ondříček (Javert), Tomáš Sagher (Thénardier), Jakub Uličník (Marius) a taky Robert Jícha (Enjolras) - těm to totiž dohromady fakt jde! :)

Před pár lety hráli Bídníky v Praze, tak je i CD s písničkama (zpívá i Jan Ježek a hlavně Robert Jícha - to je nezaměnitelný hlas!). A jak to poslouchám pořád dokola, tak mi z některých sekcí už trošku "hrabe", ale prostě nemůžu odolat...

VALJEAN: Ať si pozor dá Javert, / nač si říkat o malér? / Já mám síly víc než on, / jsem grizzly, tak pardon!
...
ENJOLRAS: Slyš tu píseň zástupů / ze slzavého údolí, / chcem tady žít, už máme bídy dost / i běd a svévolí. / Víme jen, že přijde den, / kdy sbohem dáme temnotám, / s monarchy zúčtujem / a svoboda přijde k nám!
...
MARIUS: Jen ať nikdo z vás se neptá, / zda ta oběť smysl má. / Prázdný stůl i židle prázdné / nevěří už v nic jak já.

2 komentáře:

Maggi řekl(a)...

Tož musím říct, že jsi mě úplně navnadila, bo jsem Bídníky neviděla v žádném provedení (ani nečetla =( )...

Kamila řekl(a)...

Maggi! To myslíš vážně?!? Bídníci jsou klasika!!! Mám všechno kromě knížek (ale máme je alespoň v rodině). Fakt vřele doporučuju!