neděle 18. července 2010

Slovanská epopej

Veledílo Alfonse Muchy, o kterém se v posledních dnech hodně mluví a píše.

Spoustu let byla Slovanská epopej vystavena na zámku v Moravském Krumlově, kde jsem ji v minulých letech dvakrát shlédla. Kolem zámku chodím rok co rok směrem na budkovické tábořiště a tak jsem si i k tomuto místu vytvořila jisté citové pouto.
A tak se nějak stalo, že patřím k lidem, kteří s přesunem Epopeje do Prahy zásadně nesouhlasí. Jasně, Mucha ji Praze odkázal, ale s tím, že pro ni vybuduje výstavní prostory. Nic takového se zatím ale nestalo... Kdežto Krumlovští se o Epopej postarali - po 2. světové válce ji sem nechali převést, zajistili restauraci obrazů a začali vystavovat. Je to jediné lákadlo tohoto krásného města v meandru řeky Rokytné. Až bude Epopej pryč, tak tu nezůstane nic, co by sem turisty nalákalo. A v Praze Epopej zanikne v záplavě památek a dalších výstav. Není to škoda? Já myslím, že veliká...

Když jsem se vydala na návštěvu tábora v údolí Rokytné, tak jsem neváhala. Musela jsem to vzít přes Moravský Krumlov a naposledy se zde na monumentální obrazy Slovanské epopeje ještě jednou podívat. Sice jsme musely s Ivuškou dvě hodiny čekat, ale nelituju toho. Vidět ta ohromná plátna a vědět, co tím chtěl autor říci, je obrovský zážitek!

Žádné komentáře: